Z naszego doświadczenia wiemy, że bardzo wiele problemów powstaje podczas procesu uzyskiwania odszkodowania za szkody powstałe w następstwie wypadków w pracy. Pracodawcy z rożnych względów może zależeć na takim ustaleniu przebiegu wypadku, aby nie ponosił on winy za jego powstanie. Zgodnie z przepisami prawa pracy pracodawca jest zobowiązany m. in. do sporządzenia protokołu powypadkowego, który jest jednym z najważniejszych dokumentów stanowiących podstawę ustalenia przyczyny wypadku.
Bezpośrednio po wypadku w pracy:
- zbieraj dowody (świadków, zdjęcia stanowiska pracy, maszyn, miejsca gdzie doszło do wypadku, itp.) na okoliczność przebiegu wypadku, jego przyczyn, uchybień przepisom bhp, innych zaniedbań pracodawcy. Nie podpisuj żadnych oświadczeń, które są niezgodne z rzeczywistym stanem rzeczy. Zbieraj dokumentację medyczną oraz gromadź dowody ponoszonych kosztów leczenia, etc.
Pamiętaj, że zespół powypadkowy jest obowiązany zapoznać poszkodowanego z treścią protokołu powypadkowego przed jego zatwierdzeniem a sam poszkodowany ma prawo zgłoszenia uwag i zastrzeżeń do ustaleń w nim zawartych, o czym zespół powypadkowy jest obowiązany pouczyć poszkodowanego. Poszkodowany ma również prawo wglądu do akt sprawy oraz sporządzania z nich notatek i odpisów oraz kopii. Takie same prawa mają członkowie rodziny zmarłego pracownika.
Masz również prawo do otrzymania kopii protokołu powypadkowego przed jego zatwierdzeniem w celu swobodnego zapoznania się z nim, np. w domu, w szpitalu, etc. Nie musisz go podpisywać bezpośrednio po jego sporządzeniu (wbrew namowom pracodawcy). Możesz skonsultować jego treść z prawnikiem.